SEO traffic

  • Hem
  • Sökmotoroptimering
  • SEO kurs
  • E-handel
  • Kontakta oss
  • Sitemap

SEO i ett historiskt perspektiv del2.

01 september 2012 av admin Lämna en kommentar

> 2002 konstaterades den första uppdateringen av Google, nu var det inte bara en uppdatering av Page Rank.

> 2003 började det komma regelbundna uppdateringar först ut var Boston Update ändringar av algoritmer för den månatliga uppdateringen. Sedan kom Cassandra Update som berörde länkars kvalitet. Samma år kom också   Diminic Update som innehöll bestämmelser för hur backlinks räknades. Det kom fler uppdateringar detta år bla för att sätta stopp för sökordspamning. Google ändrade också från att uppdatera varje månad till att uppdatera varje dag.

> 2004 Austin Update kom detta år och var en fortsättning på att stoppa sökordsspamning och osynlig text. Med Brandy Update kunde nu Google ta hänsyn till synonymer vilket öppna upp för en ny syn på sökord.

> 2005 No follow på länkar introduserades av i sammarbete med Yahoo och Microsoft avsikten var att förhindra spam. Google började använda sökhistorik för att anpassa sökresultaten. Det var fler uppdateringar detta år och den mest tydliga var nog Jagger Update för att råda bot på länk farmar länkar med låg kvalitet och betalade länkar. XML sitemaps ersattes nu html sitemaps. Hanteringen av bl a redirects 301 0ch 302 uppdaterades med Daddy Updates.

> 2006 – 2009 var en period med lite stiltje från Googles sida vad gäller uppdateringar. Google suggest lanserades i slutet av denna tidsperiod. Google suggest är dropdown lista med förslag vid sökning.

> 2010 Google Places Update kom nu och vilket innebar lokala sökresultat och möjligheter till att annonsera lokalt. Den kanske mest betydelsefulla uppdateringen var May Day Update som fick ”long-tail traffic” att minska radikalt.  Nu kom också varumärken att prioriteras i sökresultaten genom Brand Update. Detta år bekräftade Google att man tar hänsyn till sociala signaler från Facebook och Tvitter när man avgör rankning i sökmotorn.
Goggle suggest utvecklades till Google instant vilket innebar att förslag presenterades medan man skriver i sökfältet.

> 2011 var ett händelserikt år med Panda Farmer som den stora uppdateringen. Avsikten var att skräpsidor ej skulle placera sig högt i sökresultatet. Uppdateringen hade stor påverkan och drabbade många sidor med låg kvalitet som t ex länkfarmar. Panda 2.0 som bl a tog hänsyn till om sidan var blockerad i webbläsaren Crome.  följdes av Panda 2.1, 2.2, 2.3, 2.4, 2.5 med mindre uppdateringar.
En uppdatering värd att nämna är Freshness Update som belönade nytt material med att komma högt i sökresultatet.
Google lanserade attributen -rel=”prev” och re=”next” för att komma tillrätta med duplicate content och crawl problem.

Google Yahoo och Microsoft har  sammanställde  html taggar (shemas) för att underlätta för webbmaster att få ett bättre sökresultat. Shema.org

Denna sammanfattning är några av de uppdateringar  som påverkat resultatet vid sökning på Google. Ändringarna drabbar oss (Google .se) med fördröjning och kan märkas lång tid efter ändringar skett för andra regioner. Googles arbete med att presentera ett så relevant och kvalitetsmässigt resultat för en sökning har föranlett Google att kontinuerligt göra uppdateringar med nya och ändrade algoritmer (bestämmelser).
I stort sett så har uppdateringarna inte föranlett några större förändringar av arbetet med sökmotoproptimeringen. Den enkla slutsatsen är att bara följa Google anvisningar och att undvika att krångla till det med tveksamma metoder som till slut kommer att fasas ut av Googles uppdateringar.

 

Arkiverad under: Sökmotoroptimering Taggad som: SEO historia

SEO i ett historiskt perspektiv del1.

30 maj 2012 av admin Lämna en kommentar

Vi har följt hur utvecklingen av sökmotoroptimering under många år och här följer några viktiga milstolpar under 1993-2000.

  • 1993 kom den första webbläsaren Netscapae Navigator och alla sidor granskades manuellt.
  • 1994 lanserades Yahoo  och samtidigt kom Webcrawler och nu indexeras webbsidor.
    Den första SEO aktiviteten var att registrera sin webbsida hos Yahoo och onpage optimera webbsidan
  •  1995 var ett händelserikt år då både Internet Explorer och Alta Vista såg dagens ljus. Alta Vista kom med en kraftfull webcrawler. Nu domineras SEO av onpage optimering och registrering i sökmotorn blir mindre viktig.
  • 1996 kom Yahoo kom med en nylansering och nu drivs Yahoo av  Alta Vistas sökmotor.
  • 1997 började började cloaking användas för skydda kod för konkurrenter. Cloaking blev med tiden ett sätt att framförallt presentera en sida för sökmotorn och en för besökaren.
  • 1998 DMOZ katalogen kom ut och det blev snabbt en viktig  SEO-åtgärd att komma med i katalogen.
    Detta år kom även Google ut på marknaden. Nu blir Internet Explorer den populäraste webbläsaren och Netscape tynar bort.
  • 1999 nu är Yahoo och Google de dominerande sökmotorerna.
    Detta år hålls också den första konferensen inom SEO ”Search Engine strategies 99” i USA.
  • 20000 lanserades Google Toolbar och nu kunde man få ett mått på  betydelsen av inlänkar genom att läsa av Page Rank. Nu hade också SEO blivit mycket av att skaffa inlänkar. Vikten av ankartexten kom att betyda mer och mer i SEO arbetet.
    Google Adwords såg också dagens ljus detta år.

De som sysslade med sökmotoroptimering under denna period var en liten skara och företag inom SEO- branschen var ett tämligen okänt begrepp för de flesta.

I del 2. 2001 -2012  som  publiceras inom kort kommer det att handla om Google och hur dess algoritmer avspeglat sig på arbetet med sökmotoroptimeringen.

Arkiverad under: Sökmotoroptimering Taggad som: SEO historia

Senaste artiklarna

  • Strukturera onlinebutik
  • Komma i gång med annonser på företagssidan
  • Facebook 5 tips för företagssida
  • Bokföring och Redovisning E-handel
  • SEO i ett historiskt perspektiv del2.

Artiklar

SEO traffic Sweden AB | Maila oss