Att det är viktigt att den som klickar på en länk snabbt kommer fram till målet har det skrivits spaltmeter om. De kriterier som då är avgörande är nedladdningstiden och antal klick fram till målet. Vad man skall tänka på när det gäller antal klick fram till målet är att man i länkar till sidan inte alltid länkar till första sidan så att besökaren måste klicka sig vidare till det man söker (som stod på länken). Om det är en webbutik det handlar om så är in-länkar direkt till kategorier eller ännu bättre direkt till produkten viktiga för att besökaren ej skall lämna butiken.
För att förtydliga ovan så kommer här ett enkelt exempel.
Man har en webbutik som säljer skor och har olika kategorier t ex sandaler stövlar samt tofflor och webbutikens första sida är optimerad för sökordet skor och kanske butikens namn.
Om man nu kan få en in-länk från en sida som skriver om stövlar så det viktigt att man får en länk med texten stövlar på till den kategorisida i webbutiken som innehåller stövlar alternativt direkt till en produkt(stövel). Detta är ju en självklart men man ser många som bara tänker på att länka till första sidan(index). Att man leder besökaren direkt till det som står på länken kan vara avgörande för att besökaren ej skall lämna i detta fall webbutiken.
Att många ofta föredrar länkar till första sidan kan vara att det att man vill visa upp en snygg och imponerande sida i stället för en undersida. Man kan genom detta tappa en hel del kunder på vägen.
Lämna ett svar