Näthandeln växer så det knakar år 2011 var det nära 28 miljarder kronor i försäljning.
Att handla på nätet ger kunden andra fördelar än att handla i butik t ex är det lättare att jämföra produkter och priser när man handlar hemifrån det kan också var mindre stressande om man kan ta god tid på sig innan man fattar något beslut. Det som länge dominerat handeln på nätet är böcker kläder och hemelektronik.
Många nya webbutiker ser dagens ljus och konkurrensen hårdnar. Förutom utbudet och priserna så är hemsidans gränssnitt och hur snabbt den laddar viktiga faktorer. Förutom att positionera sig på sökmotorerna så är kundens helhetsupplevelse viktig där film bilder och text skall vara i rätt kombination. Närvaro på bloggar, Facebook och Tvitter är viktigt för att skapa nätnärvaro.
Den som vinner en kund är den som gör det enkelt för kunden och ingjuter förtroende. Att ständigt informera om att man finns och presentera sina varor på ett attraktivt sätt kan stärka framgången väsentligt.
Lämna ett svar