Vi har följt hur utvecklingen av sökmotoroptimering under många år och här följer några viktiga milstolpar under 1993-2000.
- 1993 kom den första webbläsaren Netscapae Navigator och alla sidor granskades manuellt.
- 1994 lanserades Yahoo och samtidigt kom Webcrawler och nu indexeras webbsidor.
Den första SEO aktiviteten var att registrera sin webbsida hos Yahoo och onpage optimera webbsidan - 1995 var ett händelserikt år då både Internet Explorer och Alta Vista såg dagens ljus. Alta Vista kom med en kraftfull webcrawler. Nu domineras SEO av onpage optimering och registrering i sökmotorn blir mindre viktig.
- 1996 kom Yahoo kom med en nylansering och nu drivs Yahoo av Alta Vistas sökmotor.
- 1997 började började cloaking användas för skydda kod för konkurrenter. Cloaking blev med tiden ett sätt att framförallt presentera en sida för sökmotorn och en för besökaren.
- 1998 DMOZ katalogen kom ut och det blev snabbt en viktig SEO-åtgärd att komma med i katalogen.
Detta år kom även Google ut på marknaden. Nu blir Internet Explorer den populäraste webbläsaren och Netscape tynar bort. - 1999 nu är Yahoo och Google de dominerande sökmotorerna.
Detta år hålls också den första konferensen inom SEO ”Search Engine strategies 99” i USA. - 20000 lanserades Google Toolbar och nu kunde man få ett mått på betydelsen av inlänkar genom att läsa av Page Rank. Nu hade också SEO blivit mycket av att skaffa inlänkar. Vikten av ankartexten kom att betyda mer och mer i SEO arbetet.
Google Adwords såg också dagens ljus detta år.
De som sysslade med sökmotoroptimering under denna period var en liten skara och företag inom SEO- branschen var ett tämligen okänt begrepp för de flesta.
I del 2. 2001 -2012 som publiceras inom kort kommer det att handla om Google och hur dess algoritmer avspeglat sig på arbetet med sökmotoroptimeringen.
Lämna ett svar