En sida består av rubriker och text.
För ange att det är en rubrik finns det olika taggar att använda från h1 till h6.
I exempel sidan flygbolag.se Så ser det ut så här:
<h1>Flygbolag</h1>
<p>En massa text.</p>
<h2>Boka din flygresa här på Flygbolag.se</h2>
1.Till viktga sökord och sökfraser skall dessa taggar användas.
2. h1 taggen används till sidans huvudrubrik.
3. h1 används bar en gång per sida.
4. h2-h6 kan användas flera gånger på samma sida.
5. Som underrubrik väljs lämpligen h2.
Brödtexten(löpande text) skrivs inom <p></p>, detta är ej nödvändigt men det blir lättare att formatera texten.
I texten skall de viktigaste sökorden och sökfraserna naturligtvis finnas med.
Formateringen av texten med fet eller kursiv har betydelse för sökmotoroptimeringen.
I källkoden:
<strong>flygbolag</strong>: fet
<em>flygbolag</em>: kursiv
Hur många gånger sökord eller sökfraser förekommer på en sida kallas sökordsdensitet . Detta begrepp kommer att tas upp senare i guiden. Här inflikas dock en varning att för hög sökordsdensitet detta leder till bestraffning av sökmotorerna.
En riktlinje på ca 10% ligger inom rimligt värde.
Tänk på att skriva en webbsida i första hand för besökaren men ha alltid sökmotoroptimeringen i åtanke.