Här en liten ordlista och vanliga förkortningar och som är relaterade till marknadsföring på internet och sökmotoroptimering i synnerhet.
Siffror och tecken A B C D E F G H I J K L M N O P R S T U V W
- 301 redirect är en permanent ompekning av URL. Sökmotorer och besökare och innehållet på sidan skickas till nya url:er. Omdirigeringen sker på servernivå.
- 302 redirect tillfällig flytt till ny adress. De för ej med sig någon kraft från den gamla till den nya url-er.
- Affiliateprogram innebär att man visar annonser banners eller länkar från annonsörer på sin hemsida. Ersättningen kan baseras på olika handlingar t ex per klick eller registrering beroende på va annonsören valt. TradeDoubler och Adtraction arbetar med affiliate och erbjuder stora annonsnätverk.
- AdWords visning av annonser på Googles sökresultat. Betalningen sker per klick. Annonserna kan också visas på olika sidor som är anslutna till Google Adsense.
- AdSense nätverk för att visa Google annonser. Annonserna matchas mot innehållet på webbplatsen.
- Algoritmer är regler(matematisk formel) för hur en sökmotor indexerar en webbsida. Algoritmerna är hemliga och ändras ibland.
- Alt text är den text som blir synlig då muspekaren förs över en bild eller länk.
- Ankartext även kallat länktext är den text som är på en länk.
- Användarvänlighet är att webbplatsen är lätt att använda och förstå.
- Bad Neighbourhood är webbplatser eller servrar som av sökmotor anses fuska. Länkar från dessa kan få webbplatsen att ranka sämre på sökresultatlistan.
- Black hat är sökmotoroptimering som ej är i linje med sökmotorns riktlinjer
- Besökare (Visitors) är det antal som besök en eller flera sidor på en webbplats. Unik besökare är när en besökare bara räknas en gång på en viss angiven tidsperiod.
- Cloaking är när man visar en sida för sökmotorns spindel och en annan för användarna.
- CMS (Content Management System)är publiceringsverktyg t ex WordPress och Drupal
- Cookie(kaka) är en datafil som sparas i besökarens dator. Cookien används för att te x ge besökaren relevant information vid nästa besök. Hur länge cookien lagras bestämmer webbplatsen. En Session cookies är bara aktiv så länge besökaren är på webbplatsen och försvinner när webbläsaren stängs.
- CPA Cost Per Action är ett sätt att ta betalt vid annonsering. Man betalar bara när någon handling utförs t ex registrering eller klick.
- CPC Cost Per Click man betalar bara när någon klickat på en annons i form av t ex länk eller banner.
- CPI Cost Per Impression man betalar varje gång en annons eller länk visas.
- CPM Cost Per Mille är kostnaden för att visa en annons per tusen besökare.
- CSS Cascad Styling Sheet är stilmall som innehåller anvisningar hur en webbplats skall visas.
- CTR Click Trough Rate är antal klick på en annons delat med antal visningar.
- Djuplänkning innebär att länken till en webbplats länkas till någon annan sida än startsidan
- Duplicate content är när samma innehåll finns på två olika URLer.
- Dörrsidor (Doorway page) är en sida skapad med innehåll för att komma högt på sökmotorerna. Dessa sidor görs ofta så att de vidarehänvisas till en annan sida.
- Externlänk är en länk som länkar till något utanför den egna webbplatsen
- Flöde (Feed) information till användaren i form av XML-fil. Med hjälp av en RSS-läsare kan informationen läsas
- Frames (Ramar) ett sätt att presentera innehåll på en sida med innehåll från olika dokument.
- Google dance är att variationer i placering på sökresultatlistan sker under tiden Google uppdaterar sina databaser. Även uttryck för tiden då Googles index uppdateras.
- Grey hat är metoder för sökmotoroptimering som är tvivelaktiga och ligger mellan White hat och Black hat
- Hit (Träff) är när något skickas från servern t ex en html fil. Hit användes förr för att presentera webbstatistik.
- Index(Google index) är all insamlad data om webbplaser hos Google.
- Internlänkar (Inbounds links, IBL) är länkar inom samma domän.
- Joomla är ett publiceringsverktyg under öppen källkod.
- Keyword densitet (Nyckelordsdensitet) är ett mått på hur ofta ett nyckelord förekommer på en sida
- Konvertering är när ett syfte med sidan uppnås t ex köp eller registrering. Konverteringsgrad är procentuellt hur många som gör en konvertering.
- Landningssida eller målsida är den sida man kommer till då man klickar på en länk.
- Long tail är att ha många nyckelord och sökfraser som inte är de viktigaste men tillsammans skapar en volym av besökare.
- Länkbete (Link bait) innebär att man har ett innehåll som lockar andra att länka till.
- Länkbygge (Link buildning) är att systematiskt arbeta för att få inlänkar till en sida.
- Länkfarm (Link farm) är en grupp av webbplatser som länkar till varandra.
- Länkpartner är två webbplatser som länkar till varandra
- Länkpopularitetär ett uttryck för hur många som länkar till en sida.
- Länkspam är ej önskvärda länkar.
- Meta-taggar är funktioner som finns på en HTMl-sida i HEAD delen.
- Mikroblogg är en webbtjänst där brukarna kan skicka korta meddelanden till varandra. Twitter är en av de populäraste.
- Noarchiveen Metatagg som talar om för sökmotorn att sidan ej skall cachas
- Nofollow talar om för sökmotorn att ej följa länken om det placeras i Head-delen att följa någon länk på sidan.
- Nyckelord (Keyword) är ord eller fraser som sökmotorn använder för att presentera resultat på sökresultatlistan.
- Nyckelordsanalys (Keywords analysis) även kallat sökordsanalys är analys av vilka sökord som är viktiga att optimera en sida för.
- Off Page är åtgärder man utför på själva sidan för att sökmotoroptimera.
- On Page är extrena åtgärder för att åstakomma inlänkar.
- Organiska länkar är bra inlänkar som avsiktligen inte har skaffats.
- Organisk träfflista är resultatlistan vid en sökning utan de sponsrade länkarna.
- Page Rank är en länk analys algoritm. Page Rank finns på en skala från o till 10. Grunden är länkpopularitet och länkauktoritet.
- PPA (Pay Per Action)betalning då besökaren gör en konvertering
- PPC (Pay Per Click)betalning då besökaren klickar på en länk
- Redirect omdirigering av en sida
- Relevans används för att uttrycka hur väl nyckelorden stämmer överens med innehållet på en sida.
- robot.txt är en fil i webbpaltsens root som instruerar till sökspindlarna vad som inte skall indexeras.
- ROI (Return Of Investmentvad man får tillbaka på investerat belopp.
- SEM (Search Engine Marketing) sökmotormarknadsföring. Åtgärder för att exponeras på sökmotorerna.
- Serp (Search Engine Result Page) är resultatlistan vid en sökning.
- SEMPO (Search Engine Marketing Professional Organization)är en internationell branchorganisation för de som arbetar med SEM.
- Sidvisning (Impression) då en sida besöks. (Varje gång den laddas).
- SMO (Social Media Optimization) inkluderar rss flöden, digg, redit etc som läggs till sidan för att främja innehållet samt kommentarer i bloggar deltagande i forum uppdatering av profiler etc. SMO är att leda trafik från andra källor än sökmotorerna.
- Spam kan vara av flera saker t ex ej önskvärd skräppost eller betydelselösa kommentarer i bloggar eller forum.
- Spindel (Spider) är ett litet promgram som sökmotorerna har för att samla in uppgifter om webbplatse.
- Spontana länkar är inlänkar som ej gjorts av optimeraren.
- Sökvolym är antal sökningar som gjorts på en sökord/sökfras per tidsenhet.
- Trust Googles förtroende för en webbplats.
- Utlänk (Outbound link, OBL) länk till en annan sida utanför webbplatsen
- Viral marknadsföring är att presentera en unik tjänst eller produkt så väl att andra tipsar om den.
- Webbanalys (Webbanalytic)innebär att med metoder samla in data om t ex antal besökare mm och att sammanställa dessa.
- Webbstatistik är insamling och sammanställning om besök på en webbplats t ex vilka sidor på webbplatsen som besökts.
- White hat är sökmotoroptimering enligt sökmotorernas riktlinjer.
- Webbkarta (Sitemap)kan dels vara en sida med länkar till alla sidor på webbplatsen för besökarna eller en XML fil för att underlätta för sökmotorn att hitta alla sidor.