SEO traffic

  • Hem
  • Sökmotoroptimering
  • SEO kurs
  • E-handel
  • Kontakta oss
  • Sitemap

Ordlista SEO

Här en liten ordlista och vanliga förkortningar och som är relaterade till marknadsföring på internet och sökmotoroptimering i synnerhet.

Siffror och tecken A B C D E F G H I J K L M N O P R S T U V W

    • 301 redirect är en permanent ompekning av URL. Sökmotorer och besökare och innehållet på sidan skickas till nya url:er. Omdirigeringen sker på servernivå.
    • 302 redirect tillfällig flytt  till ny adress. De för ej med sig någon kraft från den gamla till den nya  url-er.

    • Affiliateprogram innebär att man visar annonser banners eller länkar från annonsörer på sin hemsida. Ersättningen kan baseras på olika handlingar t ex per klick eller registrering beroende på va annonsören valt. TradeDoubler och Adtraction arbetar med affiliate och erbjuder stora annonsnätverk.
    • AdWords visning av annonser på Googles sökresultat. Betalningen sker per klick. Annonserna  kan också visas på olika sidor som är anslutna till Google Adsense.
    • AdSense nätverk för att visa Google annonser. Annonserna matchas mot innehållet på webbplatsen.
    • Algoritmer är regler(matematisk formel) för hur en sökmotor indexerar en webbsida. Algoritmerna är hemliga och ändras ibland.
    • Alt text är den text som blir synlig då muspekaren förs över en bild eller länk.
    • Ankartext även kallat länktext är den text som är på en länk.
    • Användarvänlighet är att webbplatsen är lätt att använda och förstå.

    • Bad Neighbourhood är webbplatser eller servrar som av sökmotor anses fuska. Länkar från dessa kan få webbplatsen att ranka sämre på sökresultatlistan.
    • Black hat är sökmotoroptimering som ej är i linje med sökmotorns riktlinjer
    • Besökare (Visitors) är det antal som besök  en eller flera sidor på en webbplats. Unik besökare är när en besökare bara räknas en gång på en viss angiven tidsperiod.

    • Cloaking är när man visar en sida för sökmotorns spindel och en annan för användarna.
    • CMS (Content Management System)är publiceringsverktyg t ex WordPress och Drupal
    • Cookie(kaka) är en datafil som sparas i besökarens dator. Cookien används för att te x ge besökaren relevant information vid nästa besök. Hur länge cookien lagras bestämmer webbplatsen. En Session cookies är bara aktiv så länge besökaren är på webbplatsen och försvinner när webbläsaren stängs.
    • CPA Cost Per Action är ett sätt att ta betalt vid annonsering. Man betalar bara när någon handling utförs t ex registrering eller klick.
    • CPC Cost Per Click man betalar bara när någon klickat på en annons i form av t ex länk eller banner.
    • CPI Cost Per Impression man betalar varje gång en annons eller länk visas.
    • CPM Cost Per Mille är kostnaden för att visa en annons per tusen besökare.
    • CSS Cascad Styling Sheet är stilmall som innehåller anvisningar hur en webbplats skall visas.
    • CTR Click Trough Rate är antal klick på en annons delat med antal visningar.

    • Djuplänkning innebär att länken till en webbplats länkas till någon annan sida än startsidan
    • Duplicate content är när samma innehåll finns på två olika URLer.
    • Dörrsidor (Doorway page) är en sida skapad med innehåll för att komma högt på sökmotorerna. Dessa sidor görs ofta så att de vidarehänvisas till en annan sida.

    • Externlänk är en länk som länkar till något utanför den egna webbplatsen

    • Flöde (Feed) information till användaren i form av XML-fil. Med hjälp av en RSS-läsare kan informationen läsas
    • Frames (Ramar) ett sätt att presentera innehåll på en sida med innehåll från olika dokument.

    • Google dance är att variationer i placering på sökresultatlistan sker  under tiden Google uppdaterar sina databaser. Även uttryck för tiden då Googles index uppdateras.
    • Grey hat är metoder för sökmotoroptimering som är tvivelaktiga och ligger mellan White hat och Black hat

    • Hit (Träff) är när något skickas från servern t ex en html fil. Hit användes förr för att presentera webbstatistik.

    • Index(Google index) är all insamlad data om webbplaser hos Google.
    • Internlänkar (Inbounds links, IBL) är länkar inom samma domän.

    • Joomla är ett publiceringsverktyg under öppen källkod.

    • Keyword densitet (Nyckelordsdensitet)  är ett mått på hur ofta ett nyckelord förekommer på en sida
    • Konvertering är när ett syfte med sidan uppnås t ex köp eller registrering.  Konverteringsgrad är procentuellt hur många som gör en konvertering.

    • Landningssida eller målsida är den sida man kommer till då man klickar på en länk.
    • Long tail är att ha många nyckelord och sökfraser som inte är de viktigaste men tillsammans skapar en volym av besökare.
    • Länkbete (Link bait) innebär att man har ett innehåll som lockar andra att länka till.
    • Länkbygge (Link buildning) är att systematiskt arbeta för att få inlänkar till en sida.
    • Länkfarm (Link farm) är en grupp av webbplatser som länkar till varandra.
    • Länkpartner är två webbplatser som länkar till varandra
    • Länkpopularitetär ett uttryck för hur många som länkar till en sida.
    • Länkspam är ej önskvärda länkar.

    • Meta-taggar är funktioner som finns på en HTMl-sida i HEAD delen.
    • Mikroblogg är en webbtjänst där brukarna kan skicka korta meddelanden till varandra. Twitter är en av de  populäraste.

    • Noarchiveen Metatagg som talar om för sökmotorn att sidan ej skall cachas
    • Nofollow talar om för sökmotorn att ej följa länken  om det placeras i Head-delen att följa någon länk på sidan.
    • Nyckelord (Keyword) är ord eller fraser som sökmotorn använder för att presentera resultat på sökresultatlistan.
    • Nyckelordsanalys (Keywords analysis) även kallat sökordsanalys är analys av vilka sökord som är viktiga att optimera en sida för.

    • Off Page är åtgärder man utför på själva sidan för att sökmotoroptimera.
    • On Page är extrena åtgärder för att åstakomma inlänkar.
    • Organiska länkar är bra inlänkar som avsiktligen inte har skaffats.
    • Organisk träfflista är resultatlistan vid en sökning utan de sponsrade länkarna.

    • Page Rank är en länk analys algoritm. Page Rank finns på en skala från o till 10. Grunden är länkpopularitet och länkauktoritet.
    • PPA (Pay Per Action)betalning då besökaren gör en konvertering
    • PPC (Pay Per Click)betalning då besökaren klickar på en länk

    • Redirect omdirigering av en sida
    • Relevans används för att uttrycka hur väl nyckelorden stämmer överens med innehållet på en sida.
    • robot.txt är en fil i webbpaltsens root som instruerar till sökspindlarna vad som inte skall indexeras.
    • ROI (Return Of Investmentvad man får tillbaka på investerat belopp.

    • SEM (Search Engine Marketing) sökmotormarknadsföring. Åtgärder för att exponeras på sökmotorerna.
    • Serp (Search Engine Result Page) är resultatlistan vid en sökning.
    • SEMPO (Search Engine Marketing Professional Organization)är en internationell branchorganisation för de som arbetar med SEM.
    • Sidvisning (Impression) då en sida besöks. (Varje gång den laddas).
    • SMO (Social Media Optimization) inkluderar rss flöden, digg, redit etc som läggs till sidan för att främja innehållet samt kommentarer i bloggar deltagande i forum uppdatering av profiler etc. SMO är att leda trafik från andra källor än sökmotorerna.
    • Spam kan vara av flera saker t ex ej önskvärd  skräppost eller betydelselösa kommentarer i bloggar eller forum.
    • Spindel (Spider) är ett litet promgram som sökmotorerna har för att samla in uppgifter om webbplatse.
    • Spontana länkar är inlänkar som ej gjorts av optimeraren.
    • Sökvolym är antal sökningar som gjorts på en sökord/sökfras per tidsenhet.

    • Trust Googles förtroende för en webbplats.

    • Utlänk (Outbound link, OBL) länk till en annan sida utanför webbplatsen

    • Viral marknadsföring är att presentera en unik tjänst eller produkt så väl att andra tipsar om den.

  • Webbanalys (Webbanalytic)innebär att med metoder samla in data om t ex antal besökare mm och att sammanställa dessa.
  • Webbstatistik är insamling och sammanställning om besök på en webbplats t ex vilka sidor på webbplatsen som besökts.
  • White hat är sökmotoroptimering enligt sökmotorernas riktlinjer.
  • Webbkarta (Sitemap)kan dels vara en sida med länkar till alla sidor på webbplatsen för besökarna eller en XML fil för att underlätta för sökmotorn att hitta alla sidor.

Senaste inläggen

  • Strukturera onlinebutik
  • Komma i gång med annonser på företagssidan
  • Facebook 5 tips för företagssida
  • Bokföring och Redovisning E-handel
  • SEO i ett historiskt perspektiv del2.

Artiklar

SEO traffic Sweden AB | Maila oss