> 2002 konstaterades den första uppdateringen av Google, nu var det inte bara en uppdatering av Page Rank.
> 2003 började det komma regelbundna uppdateringar först ut var Boston Update ändringar av algoritmer för den månatliga uppdateringen. Sedan kom Cassandra Update som berörde länkars kvalitet. Samma år kom också Diminic Update som innehöll bestämmelser för hur backlinks räknades. Det kom fler uppdateringar detta år bla för att sätta stopp för sökordspamning. Google ändrade också från att uppdatera varje månad till att uppdatera varje dag.
> 2004 Austin Update kom detta år och var en fortsättning på att stoppa sökordsspamning och osynlig text. Med Brandy Update kunde nu Google ta hänsyn till synonymer vilket öppna upp för en ny syn på sökord.
> 2005 No follow på länkar introduserades av i sammarbete med Yahoo och Microsoft avsikten var att förhindra spam. Google började använda sökhistorik för att anpassa sökresultaten. Det var fler uppdateringar detta år och den mest tydliga var nog Jagger Update för att råda bot på länk farmar länkar med låg kvalitet och betalade länkar. XML sitemaps ersattes nu html sitemaps. Hanteringen av bl a redirects 301 0ch 302 uppdaterades med Daddy Updates.
> 2006 – 2009 var en period med lite stiltje från Googles sida vad gäller uppdateringar. Google suggest lanserades i slutet av denna tidsperiod. Google suggest är dropdown lista med förslag vid sökning.
> 2010 Google Places Update kom nu och vilket innebar lokala sökresultat och möjligheter till att annonsera lokalt. Den kanske mest betydelsefulla uppdateringen var May Day Update som fick ”long-tail traffic” att minska radikalt. Nu kom också varumärken att prioriteras i sökresultaten genom Brand Update. Detta år bekräftade Google att man tar hänsyn till sociala signaler från Facebook och Tvitter när man avgör rankning i sökmotorn.
Goggle suggest utvecklades till Google instant vilket innebar att förslag presenterades medan man skriver i sökfältet.
> 2011 var ett händelserikt år med Panda Farmer som den stora uppdateringen. Avsikten var att skräpsidor ej skulle placera sig högt i sökresultatet. Uppdateringen hade stor påverkan och drabbade många sidor med låg kvalitet som t ex länkfarmar. Panda 2.0 som bl a tog hänsyn till om sidan var blockerad i webbläsaren Crome. följdes av Panda 2.1, 2.2, 2.3, 2.4, 2.5 med mindre uppdateringar.
En uppdatering värd att nämna är Freshness Update som belönade nytt material med att komma högt i sökresultatet.
Google lanserade attributen -rel=”prev” och re=”next” för att komma tillrätta med duplicate content och crawl problem.
Google Yahoo och Microsoft har sammanställde html taggar (shemas) för att underlätta för webbmaster att få ett bättre sökresultat. Shema.org
Denna sammanfattning är några av de uppdateringar som påverkat resultatet vid sökning på Google. Ändringarna drabbar oss (Google .se) med fördröjning och kan märkas lång tid efter ändringar skett för andra regioner. Googles arbete med att presentera ett så relevant och kvalitetsmässigt resultat för en sökning har föranlett Google att kontinuerligt göra uppdateringar med nya och ändrade algoritmer (bestämmelser).
I stort sett så har uppdateringarna inte föranlett några större förändringar av arbetet med sökmotoproptimeringen. Den enkla slutsatsen är att bara följa Google anvisningar och att undvika att krångla till det med tveksamma metoder som till slut kommer att fasas ut av Googles uppdateringar.