Det går snabbt i IT-världen Facebook Deal gick i graven för ca en månad sedan. Konkurrens från andra aktörer var trolig anledning. Att logga in på platser via Facebook avslutades också. Många lanseringar har sett ljuset en kort stund förutom Facebook Deals så var den stora satsningen av Google på Google waves som lades ner förra året ett annat exempel. Hur Google+ kommer att stå sig i konkurrens till Facebook kommer säkert att avgöras inom en snar framtid.
SMO (Social Media Optimization)
Faccebook YouTube och Twitter och andra sociala medier optimeras inte på samma sätt som vanliga statiska sidor. Skillnaden mellan SEO och SMO är framförallt den att man generellt ej har kontroll över kodningen i sociala mediasidor och att innehållet i sociala medierna sprids på annat sätt än via sökmotorerna. SMO blir mer och mer viktig då vi spendera mer tid på de sociala medierna. Sökning på sociala mediasidor står för 18% av vad man väljer för att starta söka information från enligt en nyligen gjord studien.
Trots rapporter om att många lämnar facebook och andra sociala medier så kommer de att vara mycket viktig att sprida sitt innehåll via dessa kanaler.
Vi har all anledning att återkomma om SMO men tillsvidare rekommenderas att läsa denna artikel Sociala Media Optimization som belyser sociala medier ur aspekten att sprida sin information.
Facebook Deals
Nu är det lättare att ta del av kampanjer och erbjudanden. Väl inne i en butik kan du få erbjudande via sms i mobilen. Förutsättningen är att butiken är ansluten till Facebook Deal och att du är ansluten till tjänsten Facebook Places.
När man skall betala i kassan visar man upp erbjudandet i mobilen och kan utnyttja erbjudandet. Detta är kanske är ett farväl till rabattkuponger?
Vi har säkert anledning att återkomma till denna tjänst när tjänsten kommit igång i större omfattning.
Bloppit
Bloppit är en plattform för annonsering på sociala medier Twitter och Facebook. Som twittrare eller facebookare kan man lägga ut annonser och tjäna lite pengar. När ett köp genomförs så får den som har annonsen som leder till ett köp provision som annonsören fastställt. Produkter kan säljas via denna kanal dels genom auktion eller fast pris.
Kostnaden för säljaren är dels provisionen till annonsören och 5 % till Bloppit.
Bloppit påminner om en blandning av ett affiliate program och e-bay. Bloppits nuvarande betalsystem behöver uppdateras, att bara erbjuda inbetalning på Plusgiro känns lite stelt.
Länk till Bloppit