När man skall optimera en online-butik on page så kan man förhålla sig på olika sätt beroende på antal produkter. Om man säljer ett fåtal produkter så kan man optimera varje enskild sida där produkten presenteras, men om man har en butik med många produkter så är det knappast praktiskt möjligt och framförallt ej så effektivt. I de fall man har många produkter så ska man satsa på att optimera kategorisidorna. Som exempel kan vi ta en butik som säljer smycken och har flera kategorier som ringar armband osv. Här skall man optimera te x kategorin armband för sig och andra kategorier för sig.
Sökordet armband skall då finnas i titel-taggen och rubrik-taggen sen skall det vara tillräckligt med text kring produktkategorin armband. Som exempel på en bra strukturering se Wollmar Ek som säljer armband för män.
Bokföring och Redovisning E-handel
Många e-handlare är ofta enmansföretag som sköter den löpande bokföringen själv och vänder sig till en bokföringsbyrå för hjälp med bokslut och årsredovisning.
Det finns många lösningar på hur man hanterar redovisningen allt från att e-butiken är helt separerad från redovisningen till att den är helt integrerad. Vad man väljer för att hantera bokföring och redovisning beror delvis på omfattningen av själva e-handeln och den egna erfarenheten av redovisning.
Om man är osäker på hur man skall hantera bokföringen och redovisningen så är det lämpligt att konsultera en bokföringsbyrå som har erfarenheter av olika plattformar samt integreringsmöjligheter för bokföring och redovisning. Som allt annat är det bra om och göra rätt från början. Välj e-handelsplattform och integration för redovisning och bokföring från början så slipper du problem senare.
Strategi för näthandel
Näthandeln växer så det knakar år 2011 var det nära 28 miljarder kronor i försäljning.
Att handla på nätet ger kunden andra fördelar än att handla i butik t ex är det lättare att jämföra produkter och priser när man handlar hemifrån det kan också var mindre stressande om man kan ta god tid på sig innan man fattar något beslut. Det som länge dominerat handeln på nätet är böcker kläder och hemelektronik.
Många nya webbutiker ser dagens ljus och konkurrensen hårdnar. Förutom utbudet och priserna så är hemsidans gränssnitt och hur snabbt den laddar viktiga faktorer. Förutom att positionera sig på sökmotorerna så är kundens helhetsupplevelse viktig där film bilder och text skall vara i rätt kombination. Närvaro på bloggar, Facebook och Tvitter är viktigt för att skapa nätnärvaro.
Den som vinner en kund är den som gör det enkelt för kunden och ingjuter förtroende. Att ständigt informera om att man finns och presentera sina varor på ett attraktivt sätt kan stärka framgången väsentligt.
E-handel och service.
En viktig del för att lyckas med e-handel är att nätbutiken är sökoptimerad så att kunderna hittar vad de söker. Men detta räcker inte utan servicen är minst lika viktig.
E-tailing Group är framstående konsulter inom e-handel. Varje år mäter de hur hög servicenivå det är hos e-handlarna. Och det som ligger till grund för bedömningen är följande:
- Nätbutiken skall ha 020-nummer.
- En bra intern sökmotor i nätbutiken.
- Det får ej ta mer än fyra eller färre dagar att få paket.
- Kundtjänst skall lämna ett adekvat svar via mejl inom 24 timmar.
- Kundservice produktkunskap måste vara 2.0 eller högre på skala till upp till 3.0.
- Sex eller färre steg till utcheckning.
- E-postbekräftelse vid leverans och lagd order.
- Lagerstatus på produkt-sidorna.
Dessa kriterier är bra riktlinjer för god service. Men man kan gott gå längre med sin service. Att få ett svar från kundtjänst inom några timmar och en utcheckning i färre steg skulle säkert ge många fler nöjda kunder.
6 tips för bra innehåll i nätbutiken.
När man lägger in produkter i nätbutiken så skall innehållet vara så bra som möjligt för att skapa service åt kunderna. Omfattningen på innehållet är beroende på den enskilda produkten. Men man skall tänka på att det är bättre med mer än för lite information.
En bra innehåll är inte bara service för kunderna det ger också bättre utsikter för att rankas högre på sökmotorerna. Dels genom innehållet i sig och genom att det kan locka till att skapa länkar till innehållet.
I innehållet skall framgå:
- Vilka produkter som finns att välja på.
- Vilka behov varje enskild produkt och version uppfyller.
- Hur man skall använda produkten. Manualer mm
- Alternativa sätt att använda produkten.
- Vad andra tycker om produkterna.
- Jämförelse mellan snarlika produkter.
När man skapar ett noga och genomtänkt innehåll så får det effekten att butiken uppfattas som seriös och expert inom sitt område, detta genererar i sig nöjda kunder som återkommer.