En viktig del för att lyckas med e-handel är att nätbutiken är sökoptimerad så att kunderna hittar vad de söker. Men detta räcker inte utan servicen är minst lika viktig.
E-tailing Group är framstående konsulter inom e-handel. Varje år mäter de hur hög servicenivå det är hos e-handlarna. Och det som ligger till grund för bedömningen är följande:
- Nätbutiken skall ha 020-nummer.
- En bra intern sökmotor i nätbutiken.
- Det får ej ta mer än fyra eller färre dagar att få paket.
- Kundtjänst skall lämna ett adekvat svar via mejl inom 24 timmar.
- Kundservice produktkunskap måste vara 2.0 eller högre på skala till upp till 3.0.
- Sex eller färre steg till utcheckning.
- E-postbekräftelse vid leverans och lagd order.
- Lagerstatus på produkt-sidorna.
Dessa kriterier är bra riktlinjer för god service. Men man kan gott gå längre med sin service. Att få ett svar från kundtjänst inom några timmar och en utcheckning i färre steg skulle säkert ge många fler nöjda kunder.
Lämna ett svar