Alla som sysslar med sökmotoroptimering följer Googles förändringar av algoritmerna. Det senaste som uppmärksammats är att varumärkes relaterat vid en sökning viktas vid rankning i sökresultatet. Detta innebär t ex att om man söker på kläder så har man fördel om man har ett känt varumärke som t ex H&M. Som alltid är det Googles avsikt att presentera så kvalitativa och relevanta sidor som möjligt vid en sökning. Exakt allt vad Brands Signal baseras på står skrivet i stjärnorna men att ett känt varumärke är en del av det kan man vara rätt säker på. Hur Google bedömer om ett varumärke är stark(känt) vet man ej men man kan anta att det är +1, likes och Google places som bl a ligger till grund för bedömningen. Det kanske främsta kriteriet är hur många som söker med varumärket.
Vad som exakt är de viktigaste när det gäller Brands Signals finns det som sagt inget konkret underlag för utan som med alla ändringar av Google algoritmer så får man avvakta och göra en hel del tester för att förstå de underbyggande kriterierna.
Lämna ett svar