Val av sökord/sökfraser är viktig del för exponering på nätet. För vissa webbplatser som är nischade så är det enkelt att fastställa viktiga sökord (nyckelord) som man vill att sidan skall visas på vid sökning på sökmotorerna. Det finns en hel uppsjö av gratis verktyg på nätet att ta hjälp av bl a Google sökordsverktyg .
Hur man väljer sökord kan skilja sig beroende på om man har en webbshop, blogg eller informationssida.
En webbshop strategi med sökord är beroende av hur kända produkterna är. Om produkternas märke är känt så blir det naturligt att välja detta som ett viktigt sökord. T ex om man säljer cyklar av ett känt märke så är själva märket ett viktigt sökord. Om man har en webbshop med brett sortiment så kan mer allmänna sökord som presenter kläder mm vara av vikt. Är själva webbshopens namn känt så är det i sig ett viktigt sökord.
Om det är en blogg så är det naturligt att rubriker innehåller de viktigaste sökorden. Är det en organisation eller företag så är det oftast själva namnet som är det viktigaste sökordet.
Det var några generella synpunkter och det är viktigt att betona att de är generella, och att varje webbplats i sig är unik och hur man väljer viktiga sökord är helt beroende på aktuell webbplats.
När man skall fastställa viktiga sökord för en webbplats så kan man själv vara hemmablind och välja sökord som bara insatta och experter inom området använder. Det kan ju i sig vara viktigt.
Ett bra sätt är att ta hjälp av en grupp som kan vara intresserade av det innehållet som finns på en webbplats och att låta dessa att ange vilka sökord de skulle använda för att söka det innehåll som finns på webbplatsen. Genom att ta hjälp av Google analytics så får man tillgång till hur sökningar gjorts för att komma till webbplatsen. Detta vär ett bra hjälpmedel för att fastställa sökord.
Lämna ett svar